• Что бы вступить в ряды "Принятый кодер" Вам нужно:
    Написать 10 полезных сообщений или тем и Получить 10 симпатий.
    Для того кто не хочет терять время,может пожертвовать средства для поддержки сервеса, и вступить в ряды VIP на месяц, дополнительная информация в лс.

  • Пользаватели которые будут спамить, уходят в бан без предупреждения. Спам сообщения определяется администрацией и модератором.

  • Гость, Что бы Вы хотели увидеть на нашем Форуме? Изложить свои идеи и пожелания по улучшению форума Вы можете поделиться с нами здесь. ----> Перейдите сюда
  • Все пользователи не прошедшие проверку электронной почты будут заблокированы. Все вопросы с разблокировкой обращайтесь по адресу электронной почте : info@guardianelinks.com . Не пришло сообщение о проверке или о сбросе также сообщите нам.

Flutter SDK Architecture

Lomanu4 Оффлайн

Lomanu4

Команда форума
Администратор
Регистрация
1 Мар 2015
Сообщения
1,481
Баллы
155
Flutter is an open-source UI software development toolkit created by Google. It enables developers to build natively compiled applications for mobile, web, and desktop from a single codebase. The Flutter SDK architecture is layered and optimised for performance, flexibility, and cross-platform consistency
Flutter follows a layered architecture consisting of the following main layers:


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



1. Flutter Framework


The Flutter Framework is written in Dart and provides a rich set of libraries and APIs to build UIs using a reactive, declarative approach. It consists of four main sub-layers, each responsible for specific tasks in UI creation, event handling, rendering, and layout.


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



1.1. Widget Layer (Declarative UI)


Purpose: Entry point for app developers.
Key Components:
StatelessWidget, StatefulWidget
InheritedWidget, Widget tree creation
Role: Builds the widget tree and declares the UI structure.

1.2. Element Layer (Bridge between Widget and Render)


Purpose: Manages the lifecycle and relationship between widgets and their underlying render objects.
Key Components:
Element, State, BuildOwner
Role: Maintains the element tree and handles mounting/updating widgets.

1.3. Rendering Layer


Purpose: Actual UI layout and painting.
Key Components:
RenderObject, RenderBox, PipelineOwner
Role:
Manages constraints, layout sizes, painting pixels to screen.

1.4. Foundation Layer


Purpose: Base classes and utilities for the framework.
Key Components:
ChangeNotifier, Diagnostics, Colour, Size
Role: Provides essential building blocks used by all layers above.

1.5. Animation Layer


Purpose: Smooth and controlled animations.
Key Components:
Animation, AnimationController, Ticker, Tween, Curves
Role: Powers all animated transitions in widgets

2. Flutter Engine


The Flutter Engine is the core layer that powers Flutter apps. Built in C++, it handles rendering, Dart code execution, and communication with native platforms. Key components include the Dart Runtime, Skia Graphics, Compositing, Text Rendering, and Platform Channels. Together, they convert Flutter’s UI code into fast, native-like visuals across Android, iOS, web, and desktop platforms.


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



2.1. Dart Runtime


Purpose: Executes Dart code.

Key Components:

  • Dart VM (for JIT in dev, AOT in release)
  • Isolates (for concurrency)
  • Garbage Collector

Role: Runs the application logic written in Dart.

2.2. Skia Graphics Library


Purpose: Provides GPU-accelerated 2D rendering.

Key Components:

  • Drawing primitives (lines, shapes, images)
  • Compositing, Blending, Filters

Role: Turns scene data into pixels on the screen.

2.3. Text & Typography


Purpose: High-quality text rendering.

Key Components:

  • Paragraph and text shaping
  • Font resolution and glyph layout

Role: Supports internationalisation, styling, font rendering.

2.4. Compositing Layer


Purpose: Builds and manages the visual scene graph.

Key Components:

  • SceneBuilder, LayerTree

Role: Composes layers into a final scene for Skia to paint.

2.5. Platform Channels


Purpose: Bridge between Dart and platform-specific code (Java/Kotlin, Swift/Obj-C).

Key Components:
MethodChannel, EventChannel, BasicMessageChannel

Role: Enables use of device features like camera, GPS, sensors.

2.6. Runtime & Embedding


Purpose: Integrates the engine into the host OS.

Key Components:

  • App entry point (main())
  • Threading model and event loop
  • Host platform views (Android/iOS)

Role: Runs the engine inside native shells (Android, iOS, Windows, etc.)

3. Flutter Embedder


The Embedder is the lowest layer of the Flutter architecture. It serves as the platform integration layer—responsible for launching and hosting the Flutter engine inside a native app environment.
It connects the Flutter Engine to the underlying operating system, making it possible to run the same Flutter code across various platforms like Android, iOS, Windows, macOS, Linux, and Web.

It handles:

  • Window creation and management
  • Input processing (touch, mouse, keyboard)
  • Event loop and thread setup
  • Communication with device APIs (camera, sensors, file storage, GPS)
  • Rendering surfaces (OpenGL, Metal, Vulkan, etc.)
3.1. Responsibilities of the Embedder



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



3.2. Supported Platforms & Embedder Roles



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



3.3. Key Embedder Components (Extended View)



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



3.4. Why Is the Embedder Important?


The embedder makes Flutter truly cross-platform. Without it, the engine would have no way to:

  • Interface with OS APIs
  • Handle device input
  • Display anything on screen
  • Access hardware-level functionality

The design allows developers to even create custom embedders for niche platforms (like embedded devices or smart TVs).

4. Flutter Runtime Compilation Modes


Flutter apps can be compiled in three primary modes: Debug, Profile, and Release. Each mode is optimised for a different stage of the app development lifecycle, impacting performance, compilation behaviour, and tooling support.

4.1. Debug Mode



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



4.2. Profile Mode



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



4.3. Release Mode



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



4.4. Summary comparison table



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



5. Cross-Platform Support


Mobile: Android, iOS

Web: Compiles Dart to JavaScript (uses CanvasKit or HTML renderer)

Desktop: macOS, Windows, Linux

Embedded: Raspberry Pi, IoT (experimental)

How a widget becomes pixels


Here’s a flowchart of how a Flutter widget becomes pixels on the screen, step-by-step from your Dart code to what the user actually sees:


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



Explanation of Each Step



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



Tap Event Flow in Flutter



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



Detailed Step-by-Step Breakdown



Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



Sequence Diagram: Tap Event Flow in Flutter


Lifelines:

User:
The person interacting with the device.

OS: The operating system (Android/iOS) that handles input hardware.

Engine: The Flutter engine (written in C++) that bridges the OS and Dart code.

Framework: Flutter’s Dart-based layer that builds and updates the UI.


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



Example:


ElevatedButton(
onPressed: () {
setState(() {
counter++;
});
},
child: Text("Tap Me"),
);

In this case:

  • The user taps the button.
  • Flutter recognizes the tap gesture.
  • onPressed triggers setState.
  • The UI rebuilds to reflect the updated counter

Summary of Roles


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.




Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



Conclusion


Flutter’s layered architecture—comprising the Framework, Engine, and Embedder—offers a powerful, flexible, and high-performance foundation for cross-platform app development. With its declarative UI, widget-based design, and GPU-accelerated rendering, Flutter enables consistent experiences across mobile, web, and desktop from a single codebase.
Understanding the architecture helps developers build efficiently, debug effectively, and create scalable, responsive apps suited to modern needs.


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.

 
Вверх Снизу