• Что бы вступить в ряды "Принятый кодер" Вам нужно:
    Написать 10 полезных сообщений или тем и Получить 10 симпатий.
    Для того кто не хочет терять время,может пожертвовать средства для поддержки сервеса, и вступить в ряды VIP на месяц, дополнительная информация в лс.

  • Пользаватели которые будут спамить, уходят в бан без предупреждения. Спам сообщения определяется администрацией и модератором.

  • Гость, Что бы Вы хотели увидеть на нашем Форуме? Изложить свои идеи и пожелания по улучшению форума Вы можете поделиться с нами здесь. ----> Перейдите сюда
  • Все пользователи не прошедшие проверку электронной почты будут заблокированы. Все вопросы с разблокировкой обращайтесь по адресу электронной почте : info@guardianelinks.com . Не пришло сообщение о проверке или о сбросе также сообщите нам.

Singleton Design Pattern: Explained Simply

Lomanu4 Оффлайн

Lomanu4

Команда форума
Администратор
Регистрация
1 Мар 2015
Сообщения
1,481
Баллы
155

Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



In software design, some objects are meant to be shared across the entire application. Think of a configuration manager, a database connection, or a logger. You don’t want to create multiple instances of these — just one that is reused everywhere. That’s exactly where the Singleton Pattern comes in.

? What is the Singleton Pattern?


The Singleton Pattern ensures that a class has only one instance and provides a global point of access to it.

It’s part of the Creational Design Patterns — patterns focused on object creation.

? Real-Life Analogy


Think of a government. There’s only one Prime Minister (ideally ?). If you try to create a new one, it should refer to the existing one.

? Use Cases

  • Database connections
  • Logging services
  • Config/environment managers
  • Thread pools
  • Caching mechanisms
?‍? Example in JavaScript


class Singleton {
constructor() {
if (Singleton.instance) {
return Singleton.instance;
}
this.timestamp = new Date();
Singleton.instance = this;
}

getTime() {
return this.timestamp;
}
}

// Usage
const a = new Singleton();
const b = new Singleton();

console.log(a === b); // true
console.log(a.getTime() === b.getTime()); // true
? Example in Python


class Singleton:
_instance = None

def __new__(cls):
if cls._instance is None:
cls._instance = super(Singleton, cls).__new__(cls)
cls._instance.timestamp = "Created at instance creation"
return cls._instance

# Usage
a = Singleton()
b = Singleton()

print(a is b) # True
✅ Pros

  • Controlled access to a single instance
  • Saves memory (especially useful for expensive objects)
  • Can be lazily loaded (created only when needed)
❌ Cons

  • Global state can be hard to test
  • Can violate Single Responsibility Principle
  • In multithreading environments, needs proper locking (especially in Java/C++)
? Best Practices

  • Keep it stateless if possible
  • Avoid abusing it like a global variable
  • Be cautious in multi-threaded apps (use locks/mutexes)
? In Summary

  • The Singleton Pattern is a handy tool when you need exactly one instance of a class to coordinate actions across the system. Use it wisely and you’ll make your application more efficient and structured.


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.

 
Вверх Снизу