• Что бы вступить в ряды "Принятый кодер" Вам нужно:
    Написать 10 полезных сообщений или тем и Получить 10 симпатий.
    Для того кто не хочет терять время,может пожертвовать средства для поддержки сервеса, и вступить в ряды VIP на месяц, дополнительная информация в лс.

  • Пользаватели которые будут спамить, уходят в бан без предупреждения. Спам сообщения определяется администрацией и модератором.

  • Гость, Что бы Вы хотели увидеть на нашем Форуме? Изложить свои идеи и пожелания по улучшению форума Вы можете поделиться с нами здесь. ----> Перейдите сюда
  • Все пользователи не прошедшие проверку электронной почты будут заблокированы. Все вопросы с разблокировкой обращайтесь по адресу электронной почте : info@guardianelinks.com . Не пришло сообщение о проверке или о сбросе также сообщите нам.

JavaScript Design Patterns Every Developer Should Know

Lomanu4 Оффлайн

Lomanu4

Команда форума
Администратор
Регистрация
1 Мар 2015
Сообщения
1,481
Баллы
155
by Code with Dhanian

Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.



When building scalable, maintainable, and efficient JavaScript applications, understanding design patterns is crucial. These patterns offer proven solutions to common coding problems and help developers write cleaner, modular, and reusable code. Whether you're a beginner or an experienced developer, learning JavaScript design patterns will significantly improve how you structure your code.

In this article, we'll explore the most essential JavaScript design patterns every developer should know.

1. Singleton Pattern


The Singleton Pattern ensures that a class has only one instance and provides a global point of access to it.

Use Case: Managing global application state, configuration objects, or database connections.


const AppConfig = (function () {
let instance;

function createInstance() {
return { theme: 'dark', version: '1.0' };
}

return {
getInstance: function () {
if (!instance) instance = createInstance();
return instance;
}
};
})();

const config1 = AppConfig.getInstance();
const config2 = AppConfig.getInstance();
console.log(config1 === config2); // true
2. Module Pattern


The Module Pattern encapsulates related code into a single unit and exposes only what’s necessary, using closures.

Use Case: Encapsulating logic to keep global scope clean.


const CounterModule = (function () {
let count = 0;

return {
increment() {
count++;
return count;
},
reset() {
count = 0;
return count;
}
};
})();

CounterModule.increment(); // 1
CounterModule.increment(); // 2
CounterModule.reset(); // 0
3. Factory Pattern


The Factory Pattern allows the creation of objects without exposing the creation logic to the client.

Use Case: Creating different types of objects based on input conditions.


function CarFactory(type) {
switch (type) {
case 'sedan':
return { wheels: 4, doors: 4, type: 'sedan' };
case 'truck':
return { wheels: 6, doors: 2, type: 'truck' };
default:
return { wheels: 4, doors: 4, type: 'default' };
}
}

const car = CarFactory('truck');
console.log(car); // { wheels: 6, doors: 2, type: 'truck' }
4. Observer Pattern


The Observer Pattern defines a subscription mechanism to notify multiple objects about events.

Use Case: Event-driven architecture or reactive UIs.


class EventEmitter {
constructor() {
this.events = {};
}

on(event, listener) {
if (!this.events[event]) this.events[event] = [];
this.events[event].push(listener);
}

emit(event, data) {
if (this.events[event]) {
this.events[event].forEach(listener => listener(data));
}
}
}

const emitter = new EventEmitter();
emitter.on('save', (data) => console.log(`Data saved: ${data}`));
emitter.emit('save', 'Project Info');
5. Prototype Pattern


The Prototype Pattern lets you create new objects based on an existing object’s blueprint.

Use Case: Efficient memory usage and object inheritance in JavaScript.


const vehicle = {
wheels: 4,
start() {
console.log('Vehicle started');
}
};

const car = Object.create(vehicle);
car.start(); // Vehicle started
6. Command Pattern


The Command Pattern encapsulates a request as an object, allowing parameterization and queuing.

Use Case: Undo/Redo functionality, task queues.


function commandReceiver() {
return {
execute(action) {
console.log(`Executing ${action}`);
}
};
}

const receiver = commandReceiver();
const command = { execute: () => receiver.execute('Save Document') };
command.execute();
Final Thoughts


Mastering these JavaScript design patterns helps you build more maintainable and scalable applications. Whether you’re working on large-scale web apps or personal projects, these patterns provide structure and clarity to your codebase.

Want to dive deeper into JavaScript with real-world projects and advanced patterns?
Get my full JavaScript eBook with 200+ pages of content, code examples, and hands-on projects:


Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.




Пожалуйста Авторизируйтесь или Зарегистрируйтесь для просмотра скрытого текста.

 
Вверх Снизу